De 6 app-install video’s voor umob
Client
umob
Date
Maart 2024 – Heden
Services
Strategie, Concepting en Creatie
Check, GoSharing, felyx, Bolt, Uber, of toch het OV? Deelmobiliteit heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaak en een plekje in het straatbeeld veroverd, met aanbieders die als paddenstoelen in paars, groen en geel uit de grond schieten. Het resultaat voor de gebruiker? 20 verschillende apps op je telefoon om het dichtstbijzijnde voertuig te vinden en direct te boeken. En heb je dan eindelijk de registratie voltooid, heb je in Groningen weer andere aanbieders en nieuwe apps nodig. Met umob, opgericht door Raymon Pouwels en Bibi Jorissen, is dit verleden tijd. Één app in Europa met real-time toegang tot alle steps, scooters, fietsen, bakfietsen, taxi’s en OV! De booking.com voor mobiliteit. Je registreert eenmalig binnen enkele minuten en daarna good to go met één account en één app.
Six vids to add them all
Als ‘New Kid On The Road’ ontwikkelt umob de app continu, zo ook de User Interface. Door snelle ontwikkelingen is het van belang dat de campagnes en het beeldmateriaal altijd in lijn zijn met het nieuwste app-ontwerp. De basis van de app-install video’s stond, maar waren gedateerd en vertegenwoordigde niet meer het nieuwste app-ontwerp.
Omdie reden klopte umob bij ons aan met de vraag om 6 video’s te produceren voor hun ‘performance advertenties’ op TikTok, Snapchat, Instagram en Facebook. Het doel: als jonge onderneming hun zichtbaarheid vergroten en meer consumenten enthousiasmeren over hun all-in-one app oplossing.
Kick-off, briefing en onderzoek
Uiteraard begon de samenwerking centraal met een kick-off. Tijdens de aftrap deelden Raymon en Bibi hun inspirerende verhaal om umob te starten. Met ervaring als founder en CEO van GoSharing en Manager van de B2C tak en Public Affairs bij GreenWheels kennen beide de wereld van Mobility as a Service als hun broekzak.
Na hun verhaal hebben we de briefing en aanvullende wensen doorgenomen. De wens van umob was namelijk: creatieve, authentieke video’s die de gebruiker aansporen de app te downloaden en een eerste rit te maken. De installatie van de app draagt tevens bij aan de bekendheid en aan het vergroten van de user base. Op basis van onderzoek ontwikkelden we vervolgens creatieve concepten met een eigen, messcherpe focus.
Hoe we de context van doelgroepen vertaalden naar aansprekende decors.
Hoewel umob meerdere doelgroepen heeft, definieerde we voor de campagne de volgende 3 doelgroepen:
1) Toeristen tussen 18−35 jaar
2) Jongeren tussen de 18−25 jaar.
3) Volwassenen van 25−45 jaar.
Iedere doelgroep heeft andere elementen die ze aanspreken, de context van een video is doorslaggevend. Daarom zijn de 6 ads geschoten in verschillende decors, zo kunnen de video’s online ingezet worden voor de niches binnen umob’s totale doelgroep. Voor de toeristen filmden we de aankomst op een vliegveld, voor jongeren focusten we op het ontdekken van een stad en voor volwassenen hoe je umob op weg naar je werk gebruikt.
Resultaten
Hoewel we geen cijfers kunnen communiceren, lieten de campagnes een aanzienlijke verbetering zien in downloads en ritten.
Review
“ In de afgelopen periode hebben we samen met Flik Flak een nieuwe stap kunnen zetten binnen onze reis. Met de ontwikkeling van nieuwe video’s over onze app brengen we de visie, waarden en het gebruik op een krachtigere manier tot uiting. Als zeer jonge onderneming met een nieuwe technologie en nieuw platform is creativiteit nodig om dit product te laten groeien in de markt. Dat hebben we perfect samen laten komen binnen deze samenwerking. Dank voor de toewijding en prettige samenwerking in deze. “
Bibi Jorissen:
Eigenaresse