Drugs en Uitgaan scoort met 2,7 miljoen views op TikTok onder de doelgroep
Client
Drugs en Uitgaan
Date
2016 – Heden
Services
Short form video content
Social media
Strategie
Al acht jaar werkt Drugs en Uitgaan, onderdeel van het Trimbos-instituut, samen met DRIIVN om jongeren te bereiken met impactvolle preventiecampagnes over onder andere alcohol- en drugsgebruik. Tot 2024 lag de focus in samenwerking met DRIIVN op Meta (Instagram), maar met de verschuiving van jongere generaties naar TikTok werd het tijd om verder te kijken. Daarom werd Flik Flak, het TikTok-label van Eager, ingeschakeld om de campagnes uit te breiden naar dit platform.
De uitdaging? Jongeren aanspreken met content die de aandacht trekt, informeert en activeert, zonder dat het aanvoelt als een traditionele voorlichtingscampagne. Daarbij lag de balans tussen preventie en onbedoelde aansporing tot middelengebruik bijzonder nauw, wat een ontzettend zorgvuldige aanpak vergde. Daarnaast moest rekening worden gehouden met de strikte richtlijnen van TikTok rondom drugsgerelateerde content. Een creatieve strategie was essentieel om de boodschap intact te houden zonder dat video’s werden verwijderd.
Zo zijn wij te werk gegaan
Flik Flak ontwikkelde een TikTok-specifieke strategie waarin short-form content en interactieve formats centraal stonden. In plaats van traditionele voorlichtingsvideo’s kozen we voor een luchtige en speelse aanpak die aansloot bij de doelgroep. Een goed voorbeeld hiervan is de campagne over de designerdrug ‘3-MMC’, waarbij jongeren op straat geïnterviewd en getest werden op hun kennis over de risico’s van drugs.
Meerdere van die TikToks gingen viral en haalden honderdduizenden views. Maar misschien nog wel belangrijker: er is een echte community ontstaan. Jongeren reageren, discussiëren en delen hun ervaringen.
Did we deliver? Yes, we did.
De samenwerking tussen Trimbos, DRIIVN en Flik Flak heeft geleid tot een impactvolle verschuiving in de manier waarop jongeren worden bereikt met preventieboodschappen. Dankzij de TikTok campagnes is de betrokkenheid onder de doelgroep vergroot. Zo groeide hun TikTok-account van 0 naar 3.500 volgers, waarbij meerdere video’s viral gingen, met uitschieters tot 550.000 views en 5.000+ shares.
In totaal genereerden de campagnes 2,7 miljoen views op basis van 24 video’s, en zorgde het doorposten van TikTok-content op Instagram nog eens voor 1.000 extra volgers op hun Instagram account. Een win-win situatie dus, waarbij Meta en TikTok elkaar versterken


Resultaten
+3.500
nieuwe volgers op TikTok
+2.700.000
views
En nu verder?
Nadat de resultaten boven verwachting uitvielen heeft het Trimbos-instituut besloten de samenwerking met DRIIVN en Flik Flak te verlengen in 2025. De volgende stap? Een vervolgcampagne in het tweede kwartaal van 2025, waarin actuele en relevante onderwerpen zoals drugs en andere thema’s rondom uitgaan centraal staan. Daarmee bouwen we verder op het succes van vorig jaar en zorgen we ervoor dat we in 2025 opnieuw effectief jongeren bereiken met sterke campagnes. Naast het TikTok-succes, zorgen we ook dat Instagram geoptimaliseerd blijft. Zo gaan we dit jaar aan de slag met een nieuwe visuele stijl, die nog beter aansluit bij de doelgroep.
Review
“De samenwerking met DRIIVN en Flik Flak daagt ons uit om de soms droge wetenschappelijke kennis behapbaar, begrijpelijk en interessant te maken voor de jongere generaties. Het succes van de samenwerking laat zien dat die behoefte ook leeft onder de doelgroep!”
– Britt Bilderbeek, wetenschappelijk medewerkster Alcohol- en Drugspreventie bij Trimbos-instituut.