TikTok strategie

TikTok is de social media wereld op zijn kop. Alles is anders. Gen Z bereik je niet met “traditionele” media. Deze doelgroep zit niet of nauwelijks op Facebook. En wat werkt op Instagram, werkt niet op TikTok. Het is een nieuw platform, en daar hoort een op maat gemaakte strategie bij.
TikTok marketing strategie
Wij creëren content die perfect aansluit bij de wensen en doelstellingen van jouw merk, maar ook optimaal inspeelt op het TikTok-algoritme. Daarin werken wij vanuit een social first strategie; content die niet alleen bereik genereert door middel van paid advertising, maar ook organisch resultaat boekt. Want daar ligt de kracht van TikTok.
In deze strategie kijken we zowel naar de paid als de organische mogelijkheden voor jouw merk op TikTok. Wat zijn trends? Hoe vaak moet er gepost worden? Welke hashtags gebruik je? In een TikTok-strategie werken we al deze onderwerpen – en meer – uit, zodat jouw merk met een duidelijk plan impact gaat maken op TikTok.

ZO GAAN WIJ
TE WERK

Op basis van concurrentie- en trendanalyses en doelgroeponderzoek, wordt er een TikTok plan gepresenteerd.

Zoals gezegd is de strategie gefocust op paid én organisch bereik. Wij geloven in de kracht van de For You Page (#FYP) en laten dit niet onbenut. Dit betekent dus dat wij kijken hoe we binnen onze strategie content kunnen maken, die aansluit op het algoritme van TikTok. Juist de organische mogelijkheden maken het verschil t.o.v. kanalen als Facebook en Instagram. En dat is wat we willen, right?
Wanneer we behoeftes hebben geïnventariseerd, onderzoek hebben gedaan en doelstellingen bepaald, presenteren wij de TikTok-strategie in een strategie-deck. In een handzaam document kijken we naar verschillende analyses en de keuzes die op basis daarvan gemaakt zijn. Hashtags, thema’s, planning, de frequentie en timing van posten. Alles vind je terug in de strategie, die vervolgens maandelijks geoptimaliseerd wordt.
TikTok Marketing

WAAROM EEN
TIKTOK STRATEGIE?

Met meer dan 5 miljoen actieve users in Nederland, waarvan 70% in de leeftijd 18-35 jaar is TikTok hét platform om Gen Z te bereiken.

Waar het organisch bereik van socialmediakanalen als Facebook en Instagram blijft dalen (met uitzondering van bijv. Instagram Reels), is dit bij TikTok precies het tegenovergestelde. Wil je snel bouwen aan een (online) community, meer engagement, meer verkopen, meer leads of simpelweg meer organisch bereik genereren onder jouw doelgroep, dan is TikTok de sleutel naar succes.

Een strategie zorgt ervoor dat alles wat je doet op TikTok gebeurd met een achterliggende visie, waarbij we kijken naar de lange termijn. Dat content wordt ingezet met een doel en volgens een bepaalde structuur. Zo behoud je consistentie en haal je het maximale uit de mogelijkheden van het TikTok-algoritme. Alleen op die manier word je een autoriteit op TikTok en blijf je je concurrentie voor.

Een succesvol TikTok plan

Een succesvol TikTok plan begint bij het begrijpen van de doelgroep en hun interesses. Met de enorme diversiteit aan content op TikTok is het van belang om op te vallen en unieke content te creëren die inspeelt op de behoeften en trends van de doelgroep. Het is belangrijk om te experimenteren met verschillende formats, muziek, en trending hashtags om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw merk en doelgroep.

Een andere belangrijke factor voor succes op TikTok is het creëren van authentieke en persoonlijke content. Het is niet langer voldoende om alleen maar producten of diensten te promoten. TikTok-gebruikers willen graag een kijkje achter de schermen nemen, en interactie hebben met merken op een menselijk niveau. Door op deze manier te communiceren met de doelgroep kan je hun vertrouwen winnen en een langdurige relatie opbouwen.

Tot slot is het essentieel om consistent te blijven posten en interactie te hebben met volgers en andere gebruikers op het platform. Dit zorgt voor meer zichtbaarheid en verbetert de betrokkenheid van de doelgroep bij jouw merk. Door het opbouwen van een sterke community op TikTok kan je niet alleen meer verkopen genereren, maar ook een merk bouwen dat mensen vertrouwen en waar ze graag bij horen.

Met de enorme groei van TikTok in Nederland is het duidelijk dat het platform niet te negeren is voor merken die de jongere doelgroep willen bereiken. Door een goed doordacht plan te ontwikkelen kan je jouw merk positioneren als een autoriteit op het platform en de concurrentie voor blijven. 

ONZE TIKTOK SPECIALIST

TikTok is niet simpelweg posten en kijken of het werkt. Je hebt een plan nodig.

We laten een van onze strategen aan het woord.

“De komst van TikTok heeft veel veranderd in het marketinglandschap. Niet alleen is dit platform heel trendgevoelig, ook werkt het algoritme anders dan alle andere social kanalen. En dat maakt het voor ons als marketeers zo leuk en uitdagend om mee te werken.

Omdat wij er al sinds het begin bovenop zitten, weten we precies wat wel en niet werkt. Je bereikt users door snelle en activerende content in te zetten. De content is laagdrempelig en hoeft er niet gelikt uit te zijn, iets waar ieder bedrijf in zou kunnen (of moeten) stappen.” 

Esmé Bouhali
TikTok Strateeg

TikTok strategie bepalen

Strategy cases

Stel je vraag aan onze TikTok experts

Nog steeds niet duidelijk hoe onze TikTok-strategieën werken? Zo ja, maak je geen zorgen. Vul het onderstaande formulier in en een van onze TikTok-experts neemt zo snel mogelijk contact met je op.

NIKS MISSEN?

Meld je aan en ontvang het TikTok trendrapport van Flik Flak!