BLOG:

Wat is TikTok en waarom is het interessant?

Categorie

Marketing

Publicatie

November

Auteur

Wouter

TikTok: een social media platform dat nu nog vooral bekend staat als het kanaal dat veel gebruikt wordt door de nieuwe generatie als creatieve uitlaatklep. De doelgroep van TikTok wordt met de dag groter en ook de millennials, Xennials, generatie X en een handje vol babyboomers weten hun weg ondertussen iedere dag naar het platform te vinden.

TikTok is inmiddels een serieuze speler als het gaat om het bereiken van jouw doelgroep via Social Media. We delen daarom wat TikTok is, maar vooral waarom het interessant is om in te zetten als marketingkanaal.

Wat is TikTok?

Er zijn ondertussen een heleboel social media kanalen, maar TikTok springt er met kop en kont bovenuit. Deze gratis social media app, ontwikkelt door een Chinees bedrijf, doet het helemaal anders dan andere social media kanalen. Met TikTok kan iedereen eigen korte video’s monteren en direct plaatsen op het platform.

Wanneer je de app opent, kom je direct op een tijdlijn waar je eindeloos door de video’s heen kunt scrollen. Het slimme algoritme heeft binnen enkele uren in de gaten wat jouw interesses zijn en past de content die je te zien krijgt daar volledig op aan. Hierdoor is het gebruik van de app intensief en daarom een interessant kanaal voor jouw bedrijf.

Wat is het doel van TikTok?

Tiktok is een recent opgericht platform. Daarom vragen veel mensen zich af wat TikTok is en waarvoor tik tok dient. Als u wilt weten hoe hun advertenties werken, leggen wij u dat graag uit.

Het doel van TikTok is vooral entertainment. Dansen, zingen, het delen van je mening, het uithalen van grappen, het maken van reis compilaties of het filmen van huisdieren: het kan allemaal. Wil je als bedrijf adverteren op TikTok, dan zou je ook creatief moeten zijn. De spanningsboog tijdens het gebruik van de app is heel kort. Een standaard “ouderwetse” reclame is binnen een seconde weg geswiped. Het gebruik van populaire liedjes, hashtags, TikTok influencers en een gezonde portie humor zijn essentieel binnen een TikTok campagne.

WAT IS DE DOELGROEP VAN TIKTOK?

HOEVEEL GEBRUIKERS HEEFT TIKTOK?

Zoals al eerder genoemd, staat TikTok momenteel nog bekend als hét platform om Gen Z mee te bereiken. Dit zijn jongeren van 6 tot 20 jaar. Wij vinden deze doelgroep bepaling wel wat kort door de bocht.

Het aantal volgers stijgt nog enorm. Veel millennials maken ook al dagelijks gebruik van het platform. Waar in 2021 nog 1,7 miljoen gebruikers op het platform in Nederland te vinden waren, zijn dit er nu 3 miljoen, met 1,6 actieve gebruikers per dag!

2021

1,7 miljoen actieve
gebruikers in Nederland

2022

3 miljoen actieve
gebruikers in Nederland

Waarom is TikTok interessant voor bedrijven?

Veel bedrijven zijn zich nog niet bewust van de mogelijkheden en het bereik van TikTok. Daar ligt dus nog een heel platform voor het grijpen! Daarnaast wordt adverteren op social media elk jaar duurder door de toenemende concurrentie van adverteerders, de verschuiving van doelgroepen en de manier waarop we deze media consumeren. Uitzondering op die regel is het adverteren op TikTok. De mogelijkheid om te kunnen adverteren is alleen nog niet voor iedereen beschikbaar gemaakt, zelfs niet voor alle marketing bureaus. 

Wij kunnen wel helemaal los met het adverteren op TikTok en denken graag samen met jou een strategie uit om de doelgroep op de juiste manier te bereiken. TikTok is nog volop in ontwikkeling en daarom houden wij alle updates en trends in de gaten om van iedere campagne een succes te maken.

Op welke manier kun je adverteren in TikTok?

In-Feed Ads

TikTok biedt verschillende manieren aan om te adverteren, waaronder de In-Feed Ads. 

Dit is een video advertentie die de gebruiker van TikTok ziet binnen de ‘explore’ functie. Deze video mag maximaal 15 seconden duren.

Brand takeover

Een andere optie is een video campagne waarbij er een volledige ‘brand takeover’ plaatsvindt bij het openen van de app. Deze video wordt alleen weergegeven aan gebruikers die geïnteresseerd zijn in een specifieke categorie. Het voordeel van deze video advertentie is dat slechts één merk per dag een volledige categorie kan overnemen.

TopView

Deze advertentie lijkt veel op een brand takeover, echter kan deze video ook voorkomen in de feed van een gebruiker.

Ben jij ook zo laaiend enthousiast over deze nieuwe dienst van TikTok? En ben je benieuwd naar hoe wij jouw merk of organisatie kunnen ondersteunen met Shopping Advertising?

Stel je vraag aan onze TikTok experts

NIKS MISSEN?

Meld je aan en ontvang het TikTok trendrapport van Flik Flak!