2,4 miljoen organische views in 3 maanden tijd

Client

mboRijnland

Date

Juli 2023 – Heden

Services

Strategie, creatie, advertising en marketing

mboRijnland is een begrip in Rijnland. Met 23 studierichtingen, 120+ opleidingen kunnen ruim 17.000 studenten klaargestoomd worden voor het regionale werkveld. Dat gebeurt uiteraard via colleges, maar óók via TikTok.

Daarmee omarmt mboRijnland het digitale tijdperk. Terecht: 40% van Gen Z gebruikt volgens Google TikTok als zoekmachine en volgens NewCom Research zit 56% van de Nederlandse 15-19 jarigen dagelijks op TikTok. Zonde om daar niets mee te doen en daarom ontwikkelden we een ragfijne contentstrategie.

Het startpunt

Het mboRijnland klopte bij ons aan. Op dat moment waren er 3 TikTokkende docenten. Met 3 kanalen:

1. Lessen van Lieke over verpleegkunde.
2. Lessen van Misha over haarverzorging.
3. Lessen van Robert over techniek.

Voor je verder leest, is het goed om te benoemen dat het al slim was om 3 verschillende kanalen in te zetten. De kijkers van Lieke hebben andere interesses dan de technici van de toekomst.

Die lessen bestaan uit 3 bouwstenen:

1. Bij “In de boeken” krijgen studenten een verfijning op theorie.
2. Bij “In de praktijk” passen studenten de theorie ‘in het echte leven’ toe.
3. Bij “Innovatie” bespreken Lieke, Misha en Robert de toekomst. Want dat zijn hun studenten.

De drie-eenheid vult elkaar naadloos aan. “In de boeken” zorgt voor extra (broodnodige) uitleg. De stap naar de praktijk is makkelijk gezet en het thema “innovatie” bundelt die twee.

Van losse flodders naar gerichte videoscripts

Aan ons de opdracht om een (organische) contentstrategie te ontwikkelen. Dit begint met:
– Wat staat er nu?
– Wie is de doelgroep?
– Wat is het doel van de contentstrategie?
– Onder welke TikTok-categorie passen “De lessen van…” het beste?

Want simpel gezegd kun je de motivaties voor TikTok in 4 categorieën splitsen:  
1. Discover: ontdek nieuwe, hapklare feitjes in 20 seconden.
2. Participate: om mee te doen met de trends, discussie en vraagstukken.
3. Uplift: om energie te krijgen.
4. Entertain: voor vermaak.

Belangrijk om het doel in het achterhoofd te houden. Kennis over zorg, kappers en techniek moeten we je schuldig blijven, maar we weten des te meer over de studenten van mboRijnland, hun gedrag en het uiteindelijke doel voor mboRijnland:

De TikToks moeten een verlengstuk zijn voor huidige studenten. Een toevoeging op de theorie. Maar het is ook een middel om nieuwe studenten te enthousiasmeren, om ze een eerste kennismaking met het vakgebied te gevenMet dat doel besloten we dat de “Lessen van…” onder ‘Discover’ vallen, waar huidige én nieuwe studenten in pakweg 20 seconden kennis verrijken over zorg, de wereld van kappers en techniek. Maar deze kanalen zijn óók geschikt om actuele content te delen.

In december maakte Lieke een video over vuurwerk in de ogen en hoe je dit verzorgt. Waarschuwen om uit te kijken met rondsuizend vuurwerk is 1, maar door het toevoegen van een ‘How To’ voegen we extra waarde toe.

Waarom we 2 maanden vooruit werken:

Het werk van een docent beweegt continu en stopt niet als de laatste les is afgelopen. Een docent heeft daarom niet alle tijd van de wereld. Voor ons extra reden om 2 maanden vooruit te werken. Deze manier van werken snijdt aan 2 kanten.

1. Er is consistentie.
2. Tevreden docenten. Ze zien na 3 maanden het nut van TikTok in het onderwijs en het begon echt te leven nadat de eerste reacties binnen kwamen. 

Er ontstaan levendige discussies, échte interactie en dat is wat je wil. Een jonge TikTok-gebruiker reageert zelfs met “leer meer door haar TikTok te volgen dan school.” Dat geeft de Bewuste Toegevoegde Waarde (BTW) voor mboRijnland aan en maakt de slogan “méér dan mbo” met verve waar. 

Resultaten

2.400.000

organische views in Q4 2023

111.633

interacties in Q4 2023. 

2,64%

Gemiddelde ER

Review

In juli 2023 zijn we gestart met Flik Flak, waarna zij een mooie, effectieve strategie voor ons hebben ontwikkeld. De werknemers van Flik Flak kennen veel creativiteit en denken graag met ons mee binnen ons vakgebied. De samenwerking tussen de creatieve en de docenten is uniek. Zo maken wij gebruik van de creatieve ideeën en kunnen onze docenten vakinhoudelijk beoordelen hoe we de video kunnen maken.

Lieke Merkens:
Projectmanager Lessen van

Meer interessante cases

Stel je vraag aan onze TikTok experts

NIKS MISSEN?

Meld je aan en ontvang het TikTok trendrapport van Flik Flak!