800K views voor de eerste TikTok campagne van Yellowbrick

Client

Yellowbrick

Date

December 2023 – Heden

Services

Strategie, creatie, advertising en marketing

Neehee, weer de parkeermeter vergeten. De derde keer deze week. Herkenbaar?

Ongetwijfeld, zeker als je in de Randstad woont waar gratis parkeren een vage herinnering aan de autoloze zondag in 1973 is. Met Yellowbrick is dat verleden tijd. Je betaalt alleen de daadwerkelijke minuten, maar hoe zorg je dat je bekend wordt bij de rijders van de toekomst in de Randstad? Hoe zorg je dat je top-of-mind wordt als ze straks hun felbegeerde rijbewijs halen?

TikTok is de juiste afslag

Meerdere wegen leiden naar Gen Z, maar TikTok biedt bij uitstek de snelste route om ze te bereiken. Daarom belde Yellowbrick ons voor een (auto)pilot. Maar wat voor soort content spreekt tot de verbeelding? Zijn beginnende bestuurders überhaupt bezig met parkeren?

Geef mij nu je rijangst

We onderzochten het kijkgedrag van Gen Z over dit onderwerp. Wat heel vaak terugkomt zijn dashcams van rijinstructeurs. Het gaat vooral om inhoud qua rijden, niet per sé over parkeren. De crux zit alleen in het zelf rijden. Of beter gezegd: in het niet zelf rijden, want veel jongeren in de Randstad hebben geen auto nodig. Ze rijden niet of nauwelijks en ervaren rijangst.

Dat werd het overkoepelende thema van de 8 video’s van de eindejaarscampagne. Op straat kregen 18-24 jarigen de vraag of ze rijangst ervaren. Ja? Kom maar mee naar het BMW Experience Center in Zandvoort, helpen wij je over je rijangst heen.

Uiteindelijk hebben we 2 kandidaten gevonden, die 3 parkeer gerelateerde-challenges deden.
1. Een noodstop.
2. Uitwijken voor een fout geparkeerde auto
3. Sneller fileparkeren dan een BMW die zelf kan parkeren.

Maar het belangrijkste van die draaidag (die we volledig met een smartphone filmden) was het volmondige “Ja” op de vraag of ze over hun rijangst heen zijn. Dat is meer waard dan een peperdure bolide, de intensieve voorbereiding of te veel betalen omdat je de parkeermeter weer eens bent vergeten.

Al weten de twee bestuurders nu wel dat ze nooit meer teveel betalen bij parkeren als ze weer achter het stuur durven.

Resultaten

800.000

views in 2 maanden tijd

102.000

views gemiddeld per video

12.000+

Engagements

Review

TikTok was een nieuw kanaal voor Yellowbrick. Wij waren op zoek naar een agency die ons kon begeleiden binnen dit traject. Flik Flak toonde zich gemotiveerd om onze campagne tot een succes te maken. Zij hebben ons intensief begeleidt van start tot finish, waarbij wij mooie resultaten hebben mogen ervaren.

Sandra Jongerden:
Marketing & Communicatie

Meer interessante cases

Stel je vraag aan onze TikTok experts

NIKS MISSEN?

Meld je aan en ontvang het TikTok trendrapport van Flik Flak!